אם אתם מסטיק הרי שהענף ה"טבעי" שלכם יהיה שוק המזון, חטיפי המזון וכד'. עם אורביט עשו משהו מעט שונה. הענף שנבחר היה ענף הגיינת הפה שבו "חיים" מוצרים כגון משחות שיניים, מי פה ועוד וכחלק מתהליך ההחדרה גובשה הסיסמה: "אוכלים, שותים, לועסים...תענוג למנוע עששת". גאוני. לפתע, אורביט בולטים, מבודלים והענף הנבחר (בשונה מענף המזון) מאפשר מרחב תמרון גדול הרבה יותר (אוקיינוס כחול). בשעה שמשחות שיניים ומי פה מתחרים ביניהם מופיע שחקן חדש...מסטיק!
אם כך, אל תקחו את הענף בו אתם נמצאים כמובן מאיליו ובחנו האם אתם יכולים להצליח יותר בענף אחר ומה המשמעויות להשתייכות אליו מבחינתכם.
מיתוג ומיצוב, ישפיעו על תפיסת השוק (קהל המטרה שלכם) אתכם ואת המוצרים שלכם.
פער וחוסר עקביות בין המסרים שלכם לבין חוויית המותג שיחוו הלקוחות, העובדים והספקים יגרום לבעיות אמון מצד הלקוחות ולהשקעת משאבים גדולה יחד עם תוצאות שאינן משביעות רצון.
יש סיבה שעסקים מסויימים ממצבים עצמם מיצוב "נמוך" הפונה לקהל מסויים, לרוב מדובר בשוק שמונע ממחירים נמוכים, ומאידך יש סיבה שעסקים אחרים ממצבים עצמם "גבוה" ופונים לקהל עם מוצרים יוקרתיים, חוויה ייחודית ועוד. המיתוג יהיה בהתאם (וחייב לבוא לידי ביטוי בכל נקודה בה מתקיים מגע של העסק ונציגיו עם הלקוחות והספקים). גם כאן, הבחירה היא שלכם, אך היא צריכה לנבוע מאסטרטגיה ברורה שנובעת מהבנת חמשת המקורות שהזכרתי לעיל.
בחירת המתחרים, כמו בכל תחום, יכולה להשפיע על המוטיבציה שלכם ועל הרעב להצליח. בחירת המתחרים הנכונים תתווה עבורכם את הדרך. בחירת מתחרה שאינו מאתגר אתכם עשוי לגרום לכם להיות לא ערניים ולא לממש את הפוטנציאל שלכם. בחירת מתחרה מאתגר ייתר על המידה (ביצועים, משאבים, מגוון יכולות) עשוי להרפות את ידיכם ולייאש אתכם. בחרו את המתחרים שלכם בחכמה ועם זאת, במידה ואתם לא בטוחים, ההמלצה שלי היא תמיד לאתגר את עצמכם ולשאוף קדימה וכלפי מעלה.
ומילה לסיום
בין אם אתם רצים למרחקים ארוכים ובין אם אתם ספרינטרים, בין אם אתם מזדהים יותר עם האיילות ובין עם האריות, תשאלו את השאלות ותבחנו את המידע הנדרש לכם לקבלת ההחלטות. תבנו אסטרטגיה שמבוססת על התובנות שלכם וכשאתם בוחרים להתחרות, עשו זאת בהגינות, בהתמדה וביצירתיות.
בהצלחה!
ממני,
שי