במאמרים הקודמים עסקנו בחשיבות
קיומה של האסטרטגיה (והאסטרטגיה השיווקית במיוחד) ובחשיבותם של
המיקוד וההתמחות והשפעתם השיווקית והעסקית. היום נדבר על מפתח נוסף ומהותי והוא מפתח הבידול (Differentiation).
אז מהו בעצם בידול?
הבידול, למעשה, הוא שמסביר כיצד אתם שונים וטובים יותר מהמתחרים שלכם.
ניתן וחשוב לבחון זאת גם מנקודת המבט של הלקוחות שלכם כתשובה לשאלה: מדוע שאקנה דווקא מכם? הבידול הוא שיגרום לכם לבלוט מבעד להמון ולקבל את תשומת ליבם הראויה של הלקוחות.
בשלב זה חלק מכם בוודאי חושבים לעצמם "שירות!", "אנחנו נותנים שירות איכותי!". ובכן, שירות אינו יתרון מבדל, אלא אם כן המתחרים שלכם נותנים בדיוק אפס שירות, או לחלופין שהשירות שלכם הוא ממש, אבל ממש, יוצא מגדר הרגיל בכל קנה מידה שהוא (ולרוב, בואו נודה על האמת, זהו לא המצב).
חשוב להדגיש כי משמעות הבידול אינה בהכרח להיות הטוב ביותר בקטגוריית העיסוק שלכם, אלא היכולת להיות שונה, כך שיבחינו ויבחרו בכם.
הבידול לא חייב להיות בצורה מוחלטת. אפילו חשוב שהוא לא יגרום לכם להיות עסק ממש שונה, שאז ללקוחותיכם יהיה הרבה יותר קשה להבין ולחבר אתכם לעולם המושגים ובתפיסות שכבר קיימות בראשם (נקרא לזה, לצורך העניין, עולם המושגים הקיים של הלקוחות). אם אפשט את המשמעות אז: כשאתם רואים משהו בצבע תכלת, או כחול כהה, או כחול בהיר אתם יודעים לקשר אותם תפיסתית ל"משפחת הצבעים הכחולים". כשאתם רואים מצולע בן 4 צלעות שוות אתם יודעים שמדובר בריבוע. כשאתם רואים משהו הולך על 4, נובח ומקשקש בזנב, אתם מניחים שמדובר בכלב.
כך המח שלנו מזהה ומקשר דברים, באמצעות שיוך והצלבה של נתונים לפי משפחות של נושאים (זה הרבה יותר מורכב מכך, אך לצורך המאמר הזה נעצור בנקודה זו ברשותכם).
לכן, העסק שלכם צריך להיות מספיק "ברור" כדי שהלקוחות יבינו במה מדובר ויחד עם זאת אתם שואפים שהם יבינו שמדובר במשהו "אחר" ושיבחר ויעדיפו אתכם על פני החלופות האחרות.