Integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות | יועץ שיווק | מיתוג עסקי | תוכנית שיווק | ייעוץ שיווקי | ליווי שיווקי ואסטרטגי | ייעוץ שיווקי | יועץ שיווקי - על החיבור בין יום כיפור, אברהם מאסלו וההצלחה שלנו בחיים ובעסקים
    
 
על החיבור בין יום כיפור, אברהם מאסלו וההצלחה שלנו בחיים ובעסקים  
דף הבית >> מאמרים מקצועיים בשיווק >> על החיבור בין יום כיפור, אברהם מאסלו וההצלחה שלנו בחיים ובעסקים

מאת:                שי טאובס
השראה למאמר: שרה טאובס
  
על משמעותו של יום כיפור מהזווית היהודית-דתית נכתב כבר רבות, אך לא בכך עוסק מאמר זה, אלא דווקא מהזווית הפסיכולוגית והתועלת האישית ולא רק ליום כיפור אלא לכל החיים שלנו.

אפתח בזווית האישית, ואיך הרעיון למאמר עלה:
לפני שנה הצהיר הבן הבכור שלנו, עוז: "השנה אני צם!".
הצהרה לא מובנת מאליה לילד בן 11, וכשחושבים על המקום שרובנו נותנים לעצם הצום, כלל לא מובנת מאליה.

  
כשחושבים על יום כיפור חושבים על הרבה דברים: כבישים פנויים כי לא נוסעים בחג, מפגשים עם אנשי השכונה, קריאה של ספרים (כי בחלק מהמקומות נהוג לשמור ולא לעשות שימוש בחשמל), אבל יותר מכל ניתן מקום מרכזי לצום.

אבל למה לצום ואיך זה קשור להצלחה?
ברשותכם, אני מבקש להתחיל בסיפור קצר על בחור יהודי-אמריקאי בשם אברהם.
אברהם, נולד בברוקלין ניו-יורק למשפחת מהגרים מרוסיה, בת 9 נפשות. להוריו לא הייתה השכלה פורמלית כלשהי ולמרות זאת אברהם השיג תואר ראשון, שני ולבסוף דוקטורט בפסיכולוגיה ואף לימד בקולג' של ברוקלין.
אברהם הושפע ממגוון פסיכולוגים וממגוון התיאוריות שלהם, כאשר לגבי חלקן הוא חלק,  ובשלב מאוחר יותר החל לחקור את תחום השאיפה העצמית ואף המציא תחום פסיכולוגי חדש משלו בשם "פסיכולוגיה הומניסטית" שעסק בעיקר בתחומי הבריאות המנטלית, הפוטנציאל האנושי, מטא-צרכים, מטא-מוטיבציה, הרצון להשגיות ותוצאות שיא (Peak experience).

5 הדרגות להגשמה עצמית
אחד המודלים היותר מוכרים של אברהם נקרא "פירמידת הצרכים" והוא מודל שהסביר, על פי תפיסתו של אברהם מאסלו, כיצד האדם מגשים את עצמו וכי הוא עושה זאת בשלבים. ברגע שלתפיסתו של האדם שלב/מדרג מסויים הושג אז, ורק אז, הוא ממשיך להגשמתו של השלב הגבוה יותר בהיררכיה.
בגדול, אברהם הגדיר פירמידה בעלת 5 קומות, או דרגות, שבתחתיתה נמצאים הצרכים הפיסיים-ביולוגיים הבסיסיים (כגון: חמצן, מזון, מים, שינה, הפרשת פסולת, התרבות ועוד) וברמה העליונה נמצא הצורך במימוש במימוש העצמי (המיקוד בעצמם ובבניית הדימוי העצמי הרצוי שלהם, הצבת מטרות והחתירה להשגתן ומימוש הפוטנציאל שלו, כפי שהוא תופס זאת).

מקור התמונה: Wikipedia

 
עם חלוף השנים שוכללה תיאוריה זו ואף הוצעו תיאוריות חלופיות, ביניהן התיאוריה הפסיכואנליטית  של קלייטון אלדרפר שנקראה ERG והמעניין שבה הוא שהיא חילקה את פירמידת הצרכים ל-3 קבוצות בלבד: 
Existence Needs – צרכי קיום, Relatedness – צרכי השתייכות, Growth – צורכי צמיחה ומכאן גם שמה.

המעניין בתיאוריה זו היא שאלדפר, בשונה ממאסלו, הגדיר גם תהליך של "תסכול" הנובע מחוסר יכולת להגשים רמת צרכים מסויימת ובעקבותיו האדם נסוג לרמת צרכים נמוכה יותר בכדי לספקה.

כלומר אלדרפר, בשונה ממאסלו, הגדיר כי קיימת גם תנועה דו כיוונית בין רמות הצרכים השונות ולא רק כיוון יחיד כלפי מעלה.
  
אז לצום ביום כיפור הוא בעצם צורך?
התשובה כמו שנהג לומר שמעון פרס ז"ל היא כן ולא.
צום היא פעולה שאינה טבעית לנו. אם נקח את התיאוריות של מאסלו ואלדרפר אנו רואים כי מזון הוא צורך שעומד בבסיס הקיום שלנו- פיסית ומנטלית, ובכל זאת אנחנו בוחרים לוותר עליו? ועוד מרצון?!
מסתבר שכן. בחלק מהמקרים אנחנו מוכנים לבחור לעשות וויתורים כאשר התועלת (או הסיכון) גוברים על הצורך שעליו אנו מוותרים, או המילים אחרות שתוצאת הוויתור תביא אותנו למקום "טוב" יותר לתפיסתנו.

יכול להיות שקצת בייגלה ועוגיות טובים לכפרות?
במחקר שנערך באוניברסיטת סטנפורד בשנות ה-60 המאוחרות של המאה הקודמת בחנו את  הקשר שבין דחיית סיפוקים לבין "הצלחה בחיים".
מחקר זה זכה לכינוי "מבחן המרשמלו" (לא ברור מדוע דווקא מרשמלו היות ובניסוי עשו שימוש גם בבייגלה ובעוגיות, אבל...).
בתמצית: לקחו ילדים בגילאי 4-6 ונתנו להם לבחור את הממתק שהם הכי אוהבים - מרשמלו/בייגלה/עוגיה. הממתק הנבחר הונח מולם ולאחר מכן הציבו להם את התנאי הבא:
אתם יכולים לבחור לאכול את הממתק, או...שאתם יכולים לחכות מספר דקות ואם תתאפקו...תקבלו ממתק נוסף – רווח כפול.
לאחר קצת פחות מ-30 שנים מאוחר יותר בוצע חלקו השני של המחקר בו גילו החוקרים כי הילדים שהצליחו לדחות את הסיפוקים גם הצליחו יותר בחיים, או לפחות היו להם מאפיינים של מסוגלות גבוהה יותר ביחס לאלו שלא הצליחו להתאפק. מסתבר שוויתור על "גמול" בטווח הקצר בונה אופי, או, אם נבחר, מסוגלות מנטלית מסויימת.

אם נקח את תוצאות הניסויים שדיברנו עליהם, אפשר לשאול את השאלה: האם ההחלטה לקיום הצום, כלומר דחיית צרכים בסיסיים שלנו כמו אוכל ושתיה, הופכת אותנו למעשה לאנשים איכותיים יותר? ל
תפיסתי התשובה היא כן...אבל רק אם הצום נעשה מתוך בחירה מודעת (ופחות אם נעשה כ"אוטומט").

הצום הוא למעשה החלטה בעלת מטרה ועצם הצבתה, יחד עם החתירה להשגתה, בונה את אותו חוסן מנטלי שבא לכדי ביטוי בכל תחום בחיים שלנו.

באופן אישי, אני חושב שההחלטה להציב לעצמך מטרות ולהשיגן בנחישות הוא דבר גדול ואני מעודד אותו, כפי שעודדנו את בני היקר.
בסופו של דבר מדובר בבחירה, אחת מתוך רבות שאנחנו עושים במהלך חיינו, בחירה לעשות משהו לא נוח ולא טבעי ומסייעת לנו להיות קצת יותר "גדולים" (תודעתית-נפשית-רוחנית) ממה שהיינו לפניה.

גמר חתימה טובה לכולם.

 
 
הכותב הוא שי טאובס - יועץ שיווק והבעלים והמנכ"ל של חברת integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות המתמחה בבניית מותגים, אסטרטגיות שיווק, מיתוג חברות, ייעוץ שיווקי וליווי ביישום וניהול תוכניות, קמפיינים ותהליכי שיווק כוללים. 
 
 
   
  מה עוד באתר?

» לקוחות אומרים עלינו ש...
» לקוחות ופרוייקטים לדוגמה
» תכירו את צוות המומחים של integral

» מאמרים מקצועיים בשיווק
» טיפים קטנים לשיווק גדול - # Marketiping
» מילון המונחים המקצועי - integral Academy
» פ(נ)ינת ההשראה
» סרטוני הדרכה
» הצטרפות חינם לניוזלטר - 100% שיווק טהור


» תנאי שימוש

 
 



integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות     |     service@i-group.co.il     |     050-6361363


התכנים באתר, לרבות טקסט, תמונות, סרטים, וכל מידע אחר, מוגנים בזכויות יוצרים ©     
 

עיצוב גרפי: 3Shamrocks
ייעוץ משפטי: עו"ד דניאל זולוטוביצקי
הקמת אתרים  בניית אתרים Webfocus