במבצעי מכירות ומתנות רבים, רכישת מוצר של יצרן ידוע לא בהכרח מונעת קבלת מוצר במחיר אטרקטיבי.
לקראת זמני שיא במכירות כדוגמת החגים, ובעיקר החגים ה"גדולים" (ראש השנה ופסח) מבצעים והטבות אלה אף גוברות במטרה לפצות על נקודות השפל האחרות לאורך השנה.
רוב הציבור, למעלה מ-50%, מעדיף הנחות ישירות על המוצרים עצמם, ללא התניה של רכישת יותר ממוצר אחד. העדפה זו גבוהה בעיקר בקרב צרכנים מגיל 45, בקרב נשים וכן בקרב בעלי השכלה על תיכונית ואקדמאית. העדפה דומה בולטת גם בקרב בעלי הכנסה גבוהה מהממוצע.
כ- 10% מציינים כי הם נוטים לרכוש את המוצר הזול יותר, לעומתם כ-25% מציינים כי בחירתם אינה קבועה. 20% מהאוכלוסייה מעדיפים לרכוש מותגים פרטיים – מגמה מקומית התואמת את המגמה שבאה לידי ביטוי בשנים האחרונות בארה"ב ובאירופה.
עסקים רבים נופלים ל"מלכודת ההנחות" שביטוייה הן אותן הנחות שצויינו לעיל המשמשות כזרז יעיל לגידול בטווח הקצר במכירות. עם זאת אליה וקוץ בה, הטבות אלו לא מפתחות, לכשעצמן, נאמנות לקוחות וכך מוצאים עצמם עסקים רבים, ביניהן גם חברות מנוסות, וותיקות ומובילות, נאלצים לייצר הטבות והנחות אלו באופן שוטף בכדי לשמר את הלקוחות. התוצאות: קניבליזציה בהכנסות העסקים ויצירת "נאמנות מדומה" (שכן ברגע שעסק בעל שירותים דומים יציע מחיר נמוך יותר, אינטרס המחיר מתפוגג בעיני הלקוח והוא נע ונד בין העסקים שיציעו לו את המחיר הנמוך ביותר).
לא מזמן שוחחתי עם בעלי רשת מזון מובילה בבירתנו ירושלים, שהתגאה בכך שכתוצאה מאחוז הנחה מסויים הוא מצליח לייצר מחזור לקוחות נאה למדי להגדרתו.
לאחר מספר בדיקות אל מול אחוז הרווח שלו, נחוור בעל העסק לגלות כי הנחה זו פגעה בהכנסותיו והוא מיהר לבטלה בו במקום (למעט מספר ממוקד של לקוחות אסטרטגים שלו שמולם בנינו קו פעולה נפרד מוכוון לטווח הבינוני-רחוק המתבסס על סל מוצרים רחב).
יחד עם זאת, יש מקרים שבהן הנחות והטבות עושות עבודה נהדרת.