Integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות | יועץ שיווק | מיתוג עסקי | תוכנית שיווק | ייעוץ שיווקי | ליווי שיווקי ואסטרטגי | ייעוץ שיווקי | יועץ שיווקי - מפתח הבידול - המדריך כיצד לשפר את השיווק, חלק 3
    
 
מפתח הבידול - המדריך כיצד לשפר את השיווק, חלק 3  
דף הבית >> מאמרים מקצועיים בשיווק >> מפתח הבידול - המדריך כיצד לשפר את השיווק, חלק 3

מאת: שי טאובס
  
אתם במופע קסמים.
האולם חשוך ולפתע הקוסם פונה אליכם מבין כל הקהל ואומר: תבחרו קלף. כל קלף.


אתם בוהים במניפת הקלפים. כשפני הקלפים מטה אין הבדל נראה לעין. כולם זהים. את מי תבחרו? האם זה משנה?
ההבדל נגלה רק כשהופכים את הקלפים, אז כל קלף שונה ונבדל מרעהו.
במציאות העסקית, אם אתם סתם עוד קלף בחבילת הקלפים הזהה, שמרגע זה נקרא לה בשמה האמיתי – השוק, הלקוח עשוי לבחור קלף. כל קלף. בכל פעם תהיה לו האמתלה לבחירה: נוחות, קירבה, זמינות, בחירה "מקרית" לכאורה (למרות שפסיכולוגית לא כך הדבר, ועל כך ארחיב במאמר נפרד) ועוד.

אז, למה שהלקוח יבחר דווקא בכם?

 
  
יועץ שיווק מומלץ, מיתוג עסק
במאמרים הקודמים עסקנו בחשיבות קיומה של האסטרטגיה (והאסטרטגיה השיווקית במיוחד) ובחשיבותם של המיקוד וההתמחות והשפעתם השיווקית והעסקית. היום נדבר על מפתח נוסף ומהותי והוא מפתח הבידול (Differentiation).

אז מהו בעצם בידול?
הבידול, למעשה, הוא שמסביר כיצד אתם שונים וטובים יותר מהמתחרים שלכם.

ניתן וחשוב לבחון זאת גם מנקודת המבט של הלקוחות שלכם כתשובה לשאלה: מדוע שאקנה דווקא מכם? הבידול הוא שיגרום לכם לבלוט מבעד להמון ולקבל את תשומת ליבם הראויה של הלקוחות.

בשלב זה חלק מכם בוודאי חושבים לעצמם "שירות!", "אנחנו נותנים שירות איכותי!". ובכן, שירות אינו יתרון מבדל, אלא אם כן המתחרים שלכם נותנים בדיוק אפס שירות, או לחלופין שהשירות שלכם הוא ממש, אבל ממש, יוצא מגדר הרגיל בכל קנה מידה שהוא (ולרוב, בואו נודה על האמת, זהו לא המצב).

חשוב להדגיש כי משמעות הבידול אינה בהכרח להיות הטוב ביותר בקטגוריית העיסוק שלכם, אלא היכולת להיות שונה, כך שיבחינו ויבחרו בכם.
הבידול לא חייב להיות בצורה מוחלטת. אפילו חשוב שהוא לא יגרום לכם להיות עסק ממש שונה, שאז ללקוחותיכם יהיה הרבה יותר קשה להבין ולחבר אתכם לעולם המושגים ובתפיסות שכבר קיימות בראשם (נקרא לזה, לצורך העניין, עולם המושגים הקיים של הלקוחות). אם אפשט את המשמעות אז: כשאתם רואים משהו בצבע תכלת, או כחול כהה, או כחול בהיר אתם יודעים לקשר אותם תפיסתית ל"משפחת הצבעים הכחולים". כשאתם רואים מצולע בן 4 צלעות שוות אתם יודעים שמדובר בריבוע. כשאתם רואים משהו הולך על 4, נובח ומקשקש בזנב, אתם מניחים שמדובר בכלב.

כך המח שלנו מזהה ומקשר דברים, באמצעות שיוך והצלבה של נתונים לפי משפחות של נושאים (זה הרבה יותר מורכב מכך, אך לצורך המאמר הזה נעצור בנקודה זו ברשותכם).

לכן, העסק שלכם צריך להיות מספיק "ברור" כדי שהלקוחות יבינו במה מדובר ויחד עם זאת אתם שואפים שהם יבינו שמדובר במשהו "אחר" ושיבחר ויעדיפו אתכם על פני החלופות האחרות.
  
היכולת שלכם לייצר הבחנה מבדלת ביחס למתחרים או לשאר השוק יכולה לבוא לכדי ביטוי במגוון מישורים. להלן מספר סוגי בידול:
בידול וויזואלי, בידול על ידי קהל הלקוחות, בידול גאוגרפי, בידול באמצעות תכונה של מוצר או שירות, בידול מוצרי באמצעות מרכיב ייחודי או מרכיב חריג, בידול על ידי מועדי פעילות, בידול באמצעות חומרי גלם או שיטות ייחודיות, בידול באמצעות ערוצי ההפצה, בידול באמצעות גודל מוצר או משך שירות, בידול באמצעות חוויית משתמש, בידול סביב סיפור, אגדה או מיתוס, בידול מגדרי (פניה לבני המין היפה או לבנות המין היפה - לבחירתכם).

כפי שאתם רואים, הבידול לא חייב להיות בהכרח בתחום הליבה שלכם. ההיפך! אם אתם מוצאים ומציעים בידול שהוא מחוץ לתחום ליבת העסק שלכם הסיכוי שהמתחרים ימהרו לחקות אתכם הוא הרבה יותר נמוך.

דוגמאות? בבקשה:
  • עדי פרבר הוא קואצ'ר (וחבר) שבחר להגדיר עצמו כ"מאמן אחר לאחרים". הבידול של עדי הוא בתפיסה שתחושת השונות של לקוחותיו היא דווקא היתרון שיש למנף. מוזמנים לקרוא עוד ב: http://www.dib.co.il/
  • האמן מנשה קדישמן מפורסם בזכות יצירותיו המתמקדות בנושא הכבשים. מה השם הראשון של אמן שיעלה בראשכם כשתראו ראש כבש צבעוני מצויר?
  • עודד ברנר בחר לקחת את רעיון בית הקפה לעולם השוקולד כשייצר את מקס ברנר. מעבר לנושא השוקולד החנויות מספקות חווית לקוח ייחודית במגוון מישורים, וזו חתיכת בידול. max-brenner.co.il
  • מקדונלדס יצרה לעצמה בידול וויזואלי. אין אחד שלא מזהה את ה-M הצהובה ממרחקים.

כעת, חשבו על העסק שלכם.
מה הבידול שלכם? האם אתם משקפים את הבידול שלכם כלפי פנים (עצמכם, עובדים) וכלפי חוץ (לקוחות, ספקים, מתחרים)? האם אתם מניעים את האחרונים לתקשר את הבידול שלכם הלאה?

אני מזמין אתכם להתמודד רעיונית ולבחור את הבידול שלכם.

מעוניינים לקבל ייעוץ מקצועי מאיתנו? מעוניינים לקבל רעיונות יצירתיים לבידול שיצר לכם ייתרון תחרותי? אנחנו מזמינים אתכם לפנות אלינו, להכיר ולקבל מאיתנו מידע חשוב בנושא.

בהצלחה!
שלכם,
שי
   
הכותב הוא שי טאובס - יועץ שיווק והבעלים והמנכ"ל של חברת integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות המתמחה בבניית אסטרטגיות שיווק, מיתוג חברות, ייעוץ שיווקי וליווי ביישום וניהול תוכניות ותהליכי שיווק כוללים. 
 

 
 
   
  מה עוד באתר?

» לקוחות אומרים עלינו ש...
» לקוחות ופרוייקטים לדוגמה
» תכירו את צוות המומחים של integral

» מאמרים מקצועיים בשיווק
» טיפים קטנים לשיווק גדול - # Marketiping
» מילון המונחים המקצועי - integral Academy
» פ(נ)ינת ההשראה
» סרטוני הדרכה
» הצטרפות חינם לניוזלטר - 100% שיווק טהור


» תנאי שימוש

 
 



integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות     |     service@i-group.co.il     |     050-6361363


התכנים באתר, לרבות טקסט, תמונות, סרטים, וכל מידע אחר, מוגנים בזכויות יוצרים ©     
 

עיצוב גרפי: 3Shamrocks
ייעוץ משפטי: עו"ד דניאל זולוטוביצקי
הקמת אתרים  בניית אתרים Webfocus