Integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות | יועץ שיווק | מיתוג עסקי | תוכנית שיווק | ייעוץ שיווקי | ליווי שיווקי ואסטרטגי | ייעוץ שיווקי | יועץ שיווקי - מה הקשר בין ליל הסדר, אכילת מרשמלו ואליכם?
    
 
מה הקשר בין ליל הסדר, אכילת מרשמלו ואליכם?  
דף הבית >> פינת ההשראה >> מה הקשר בין ליל הסדר, אכילת מרשמלו ואליכם?

מאת: שי טאובס
  
בכל שנה עת בא האביב מגיע חג הפסח. חג החירות. חג, או אולי חגיגה, ששיאה ערב החג – ליל הסדר. כל המשפחה המורחבת מתאספת סביב שולחן הסדר, קוראים את ההגדה, ובין ביצים, מרור וחרוסת רק מתחננים שכבר יגיע שלב הארוחה המיוחלת.


בכל שנה עת בא האביב מגיע חג הפסח. חג החירות. חג, או אולי חגיגה, ששיאה ערב החג – ליל הסדר. כל המשפחה המורחבת מתאספת סביב שולחן הסדר, קוראים את ההגדה, ובין ביצים, מרור וחרוסת רק מתחננים שכבר יגיע שלב הארוחה המיוחלת.
האם מדובר בארוחת חג בלבד, או שיש מניע נסתר נוסף? אז אם עד עכשיו נדדנו ממצרים העתיקה לליל הסדר של שנת 2014, הגיע הזמן...לחזור מעט בזמן.
תדמיינו שאנחנו עוברים לשחור-לבן....
  
התקופה היא שנות ה-60 המאוחרות תחילתן של שנות ה-70 של המאה הקודמת.

וולטר מישל (Walter Mischel) ואבי אבייסן (Ebbe B. Ebbesen) שני פסיכולוגים מטעם אוניברסיטת סטנפורד הידועה, מקיימים סדרת ניסויים שמטרתה בחינה והבנת היכולת לדחות סיפוקים.

סדרת המחקרים זכתה בהמשך לשם "ניסוי המרשמלו" (למרות שברוב המקרים השתמשו דווקא בעוגיות Oreo ומקלות בייגעלך, לכו תבינו).

קצת על ניסוי המרשמלו
הניסוי נערך בבית הילדים ע"ש בינג שבאוניברסיטת סטנפורד וכלל השתתפות של כ-600 ילדים בגילאים שלוש וחצי עד חמש ושמונה חודשים (הגיל החציוני היה ארבע וחצי, לידע כללי). הילדים הובלו לחדר שנבנה כך שלא יהיו הפרעות או הסחות כלשהן והתבקשו לשבת בסמוך לשולחן. על השולחן הונחו מרשמלו, עוגיית Oreo, ומקל בייגעלך והילדים יכלו לבחור את הממתק המועדף עליהם. כעת,משזה נבחר, התבקשו הילדים לבחור אחת מבין שתי האפשרויות הבאות:
  1. לאכול את החטיף הנבחר
  2. או... להמתין 15 דקות (שלמות) מבלי לאכול את החטיף. אם יעמדו במשימה הם יזכו בחטיף נוסף.
וואו. איזה פיתוי לא נורמלי! יש בוודאי כמה הורים שקראים את המאמר הזה וחושבים לעצמם: לשים ממתק מול ילד ולצפות שיתאפק?! אין סיכוי. ובכן...נחזור לניסוי ולחלק מהתגובות של הילדים.

חלקם הניחו את ידיהם על עיניהם כדי להסתיר את המראה של החטיף המפתה. חלק הסתובבו והתמקמו עם הגב כדי שלא לראות את החטיף. חלק בעטו עצבנות בשולחן ובכיסא, חלק התחילו להכות בחטיף, חלק שיחקו בשער שלהם בעצבנות בעוד שאחרים...פשוט אכלו את החטיף.

מתוך 600 הילדים שהשתתפו בניסוי המקורי, רק מיעוט אכלו את החטיף מיידית. מתוך קבוצות הילדים שבחרו לנסות להתאפק רק שליש החזיקו מעמד בפיתוי המטורף וזכו בפרס המיוחל.


 
  

והיו גם כמה הפתעות מעניינות...
במחקרים עתידיים שנערכו לאחר שנים רבות (בסוף שנות השמונים), וולטר מישל בדק ומצא ממצא בלתי צפוי: הורי הילדים שהשתתפו בניסוי נשאלו לגבי מאפיינים התנהגותיים של ילדיהם ובתגובה דיווחו כי הם סובלניים ובעלי ביטחון גבוה יותר מהממוצע.
מספר שנים מאוחר יותר, בתחילת שנות התשעים, בסדרת מחקרים נוספת שהתבססו ברובם על תוצאות מבחני SAT, גילה מישל שקיים מתאם חיובי בין יכולת דחיית הסיפוק לבין תוצאה טובה יותר במבחנים הנ"ל.

בשנת 2011, בוצע מחקר שכלל מיפוי מוח של מדגם ממשתתפי הניסוי המקורי, שכבר הגיעו למחצית חייהם לערך. מהמחקר עולה שנמצאו הבדלים מהותיים בקרב המשתתפים שהצליחו לדחות את הסיפוקים לזמן רב יותר בעיקר בשני אזורים במוח: ה-(prefrontal cortex) PFC שהייתה יותר פעילה בקרב  ה"מאופקים"  וה- ventral striatum (המעורבת בין השאר בהפרשת הדופאמין הקשורה לנושאי תנועה קשב, למידה, הגשמת מטרות ומשימות).

אני מניח שמחקרים עתידיים ישפכו אור על תובנות נוספות, אך בשלב זה נחזור לצבעים מלאים ולליל הסדר עימו פתחתי את המאמר.

אני שואל: האם ניתן לשפר את יכולת האיפוק על ידי תרגול ואימון? אני מניח שהתשובה שרובכם תתענו היא – כן. יש כאלו שיוכלו להתאפק יותר ויש כאלו שפחות, אבל ללא ספק ניתן, באמצעות תרגול לשפר את יכולת דחיית הסיפוקים.
ומכאן, האם יכול להיות שארוחת לילה הסדר היא למעשה כלי? אמצעי תרגול שנועד ואולי תוכנן לשפר את המיומנויות הנ"ל?

את המטרה המקורית, או את המטרות המקוריות, לא נוכל לדעת באופן וודאי, למעט המטרות הדתיות והמסורתיות המוכרות לנו, אבל הרעיון הוא ללא ספק מעניין וההשלכות חשובות ומהותיות להרבה תחומים בחיינו.

אז בליל הסדר הבא כשאתם כבר לא יכולים להתאפק והילדים מנדנדים לכם ושואלים "מתי כבר אוכלים"? תיזכרו שיש ערך ומשמעות גם להמתנה ולהשהייה ויותר מכך, יש גם בונוס לטווח הרחוק יותר במגוון רחב של תחומים. בתאבון.
 

צריכים ייעוץ וליווי בשיווק? השאירו פרטים וניצור עמכם קשר:
   
  מה עוד באתר?

» לקוחות אומרים עלינו ש...יייייייייייייי
» לקוחות ופרוייקטים לדוגמה
» תכירו את צוות המומחים של integral

» מאמרים מקצועיים בשיווק
» טיפים קטנים לשיווק גדול - # Marketiping
» מילון המונחים המקצועי - integral Academy
» פ(נ)ינת ההשראה
» סרטוני הדרכה
» הצטרפות חינם לניוזלטר - 100% שיווק טהור


» תנאי שימוש

גגגככ
יעיע
  שששדד

עיעיעכייי

integral - אסטרטגיות שיווקיעי יצירתיות     |     service@i-group.co.il     |     050-6361363   |   הצהרת נגישות


התכנים באתר, לרבות טקסט, תמונות, סרטים, וכל מידע אחר, מוגנים בזכויות יוצרים ©     
 

עיצוב גרפי: integral
ייעוץ משפטי: עו"ד דניאל זולוטוביצקי
הקמת אתרים  הקמת אתרים • גיל דור • Webfocus