Integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות | יועץ שיווק | מיתוג עסקי | תוכנית שיווק | ייעוץ שיווקי | ליווי שיווקי ואסטרטגי | ייעוץ שיווקי | יועץ שיווקי - מה הקשר בין גלולה אדומה, מחילת הארנב והבחירות שלנו?
    
 
מה הקשר בין גלולה אדומה, מחילת הארנב והבחירות שלנו?  
דף הבית >> מאמרים מקצועיים בשיווק >> מה הקשר בין גלולה אדומה, מחילת הארנב והבחירות שלנו?

מאת: שי טאובס
  
הוא בחר לבלוע את הגלולה המיסתורית, היא בחרה לזחול במחילה הצרה והחשוכה. מרגע זה חייהם לא יחזרו להיות כפי שהיו קודם לכן…
מה הביא לשינוי? היאוש? הצורך בשינוי? התקווה?
האם גם חיינו יכולים להשתנות?


בסצינת המפנה בסרט ה-MATRIX (1999, אנדי ולארי ואשובסקי) ישובים  מורפיאוס (לורנס פישבורן) וניו (קיאנו ריבס) בחדר אפלולי. מורפיאוס פונה לניו ומתאר לו בצורה אמורפית מהי המטריצה (MATRIX).
  
יועץ שיווק, ייעוץ שיווקי, מיתוג, יועץ אסטרטגי
הוא מציין שהיא "נמצאת" בכל מקום, מסביבנו, כל הזמן. הוא מסביר לניו:"תוכל לראות אותה כשתסתכל מהחלון, או כשתצפה בטלביזיה. תוכל להרגיש אותה כשאתה הולך לעבודה, כשאתה הולך לכנסיה\בית כנסת, כשאתה משלם מיסים…זה העולם שנפרש אל מול עיניך בכדי לעוור אותך מהאמת".

ניו רוכן קדימה בכסאו, פונה למורפיוס ושואל: "איזו אמת?"

מורפיוס רוכן אף הוא, מתקרב לניו ומשיב, לאחר השתהות של מספר שניות: "שאתה עבד ניו. בדיוק כמו כולם, נולדת לתוך שיעבוד. נולדת לכלא שאינך יכול להריח, לטעום או לגעת בו. כלא…לתודעתך" (במקור מצויינת המילה Mind – כוונה\רצון\תודה\מחשבה וכיוב').
"לרוע המזל", ממשיך  מורפיוס, "לא ניתן להסביר מהי ה-MATRIX. עליך להבין (See-לראות\להבין\להתנסות) זאת בעצמך".

לאחר מספר שניות שולף מורפיוס קופסה קטנה וכסופה ומעביר את תוכנה לשתי ידיו.

מורפיוס מתקדם לקצה הכסא, רוכן לכיוונו של ניו, ותוך כדי השתהות הוא פונה לניו ואומר לו:
"זוהי ההזדמנות האחרונה שלך. אחרי זה אין דרך חזרה"

מורפיוס משיט את ידו השמאלית כשכף ידו פונה כלפי מעלה לכיוונו של ניו ומתוכה נגלית גלולה כחולה. "אם תקח את הגלולה הכחולה" אומר מורפיוס, "הסיפור מסתיים, אתה מתעורר במיטה שלך ומאמין…במה שאתה רוצה\בוחר להאמין".
יועץ שיווק, ייעוץ שיווקי, מיתוג, יועץ אסטרטגי
מנגד, מושיט מורפיוס את ידו הימנית ומציג לניו גלולה שניה, אדומה: "אם תבחר בגלולה האדומה, אתה תישאר בארץ הפלאות (אליס בארץ הפלאות- לואיס קרול)…ואני אראה לך עד לאן מגיעה מחילת הארנב (I'll show you how deep the rabbit hole goes)".

לאחר ששניהם אינם זזים מספר שניות, פרק זמן בו נראה ניו מתלבט ומתחבט באי נוחות, הוא מושיט את ידו לכיוון הגלולה האדומה. רגע לפני שניו לוקח את הגלולה, משהה אותו מורפיוס ואומר לו: "זכור, כל מה שאני מציע לך היא האמת. לא יותר מכך".

ניו, מרים את הגלולה האדומה, מכניס אותה לפיו, לוקח כוס מים ובולע את הגלולה.  

אנחנו חיים בעולם פסיכולוגי.
עולם של בחירות.

בחירות מודעות יותר או מודעות פחות. עולם שבו אנו בוחרים בגלולות כחולות ואדומות גם יחד, כל העת.
  
בחלק מהמקרים אנו בוחרים להתעלם משינויים אפשריים ולהמשיך בשגרת חיינו, כפי שהיא, על כל המשתמע מכך. בחלק מהמקרים אנו בוחרים (ויש פעמים בהם אחרים בוחרים עבורנו) לצאת מאזור הנוחות של השגרה המוכרת, אל עבר ה"לא מודע" וה"לא נודע".

כולנו כחלק משושלת ארוכה לזן המפואר של בני האדם, יצורים נבונים שידועים בנטיה שלנו להתנגד לשינויים. שינויים קטנים בתוך המסגרת, הם "מקובלים",אך לעומתם, שינויים גדולים…זה כבר בעייתי, במיוחד כשאנחנו לא "חייבים" ואני טוען ששינויים שנעשים ממקום לא מאולץ, אלא מתוך בחירה טהורה הן הבחירות הקשות ביותר.

בסצינה המתוארת של ה-MATRIX ניתן לומר כי ניו ומורפיוס הם שני צדדים תודעתיים של אותה הישות, אשר ברגע מסויים, מזהה הזדמנות לפעול לשינוי.

הצורך כבר קיים, כפי שמתאר זאת מורפיוס, ו"רוח השינוי" כבר בוערת בקרבו של ניו, שבקלות יכול וצריך לייצג תפיסתית כל אחד מאיתנו אשר ברגע המכריע עליו לבחור: להתעלם, או לפעול. שתי אפשרויות פשוטות, בחירה אחת קשה.

לואיס קרול מתאר בספרו אליס\ה בארץ הפלאות את מחילת הארנב, כאמצעי לשינוי תפיסתי-תודעתי של אליס (ושלנו הקוראים) מהעולם ה"מקובל" לארץ הפלאות – עולה ה"אפשרויות הבלתי מוגבלות".

כבר בעת המעבר אליס מגלה כי החוקים שהכירה טרם כניסתה למחילה הוחלפו בחוקים חדשים, גמישים, מגוונים וללא מגבלות או גבולות וכי העולם החדש אינו מחוייב לחוקים הישנים והמוכרים.

המסע של אליס אל עבר ה"לא מוכר" מודגם בצורה אקסטרימיסטית בכדי להדגים את הפער בין העולמות\ האפשרויות, של אליס, אך לא פחות מכך של כל אחת ואחד מאיתנו.

הטרנספורמציה שחווה אליס ומתרחשת לאורכו של כל הסיפור היא תודעתית. אליס ה"אמיתית" ישנה כל משך הסיפור, שמתגלה בסיומו כספק חלום ספק אמת, אך בראשה של אליס הוא 100% אמיתי. גלולה אדומה.

בשני המקרים, הן עבור ניו והן עבור אליס, קיים פער בין המצב בו הם חיים, לבין מצב אחר- חדש (דיסוננס קוגניטיבי), והפער הזה מנקר בראשם ונוטע את זרע הצורך בשינוי.

הבחירה בפועל בשינוי הובילה אותם למציאות ולהתנהגות חדשה\שונה, והדיסוננס המדובר, הצטמצם ונעלם.
ניו הפך ל"אחד" זה שיכול לכופף ולחדור מבעד למגבלות המטריצה (ומה שמייצגת בעולם הלא מטאפורי שמחוץ לכותלי הסרט), ואליס "בעטה" במסכמות התקופה, לא התחתנה עם ה"שידוך" המיועד ועוד (תפיסה מהפכנית בהתחשב בתקופה בה חייה – 1865).

אז, בפעם הבאה שאתם מתלבטים עם עצמכם, זיכרו – הבחירה היא רק שלכם.
גלולה כחולה, או גלולה אדומה.


בהצלחה!
שלכם,
שי
   
הכותב הוא שי טאובס - יועץ שיווק והבעלים והמנכ"ל של חברת integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות המתמחה בבניית אסטרטגיות שיווק, מיתוג חברות, ייעוץ שיווקי וליווי ביישום וניהול תוכניות ותהליכי שיווק כוללים. 
 


 
 
   
  מה עוד באתר?

» לקוחות אומרים עלינו ש...
» לקוחות ופרוייקטים לדוגמה
» תכירו את צוות המומחים של integral

» מאמרים מקצועיים בשיווק
» טיפים קטנים לשיווק גדול - # Marketiping
» מילון המונחים המקצועי - integral Academy
» פ(נ)ינת ההשראה
» סרטוני הדרכה
» הצטרפות חינם לניוזלטר - 100% שיווק טהור


» תנאי שימוש

 
 



integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות     |     service@i-group.co.il     |     050-6361363


התכנים באתר, לרבות טקסט, תמונות, סרטים, וכל מידע אחר, מוגנים בזכויות יוצרים ©     
 

עיצוב גרפי: 3Shamrocks
ייעוץ משפטי: עו"ד דניאל זולוטוביצקי
הקמת אתרים  בניית אתרים Webfocus