בחלק מהמקרים אנו בוחרים להתעלם משינויים אפשריים ולהמשיך בשגרת חיינו, כפי שהיא, על כל המשתמע מכך. בחלק מהמקרים אנו בוחרים (ויש פעמים בהם אחרים בוחרים עבורנו) לצאת מאזור הנוחות של השגרה המוכרת, אל עבר ה"לא מודע" וה"לא נודע".
כולנו כחלק משושלת ארוכה לזן המפואר של בני האדם, יצורים נבונים שידועים בנטיה שלנו להתנגד לשינויים. שינויים קטנים בתוך המסגרת, הם "מקובלים",אך לעומתם, שינויים גדולים…זה כבר בעייתי, במיוחד כשאנחנו לא "חייבים" ואני טוען ששינויים שנעשים ממקום לא מאולץ, אלא מתוך בחירה טהורה הן הבחירות הקשות ביותר.
בסצינה המתוארת של ה-MATRIX ניתן לומר כי ניו ומורפיוס הם שני צדדים תודעתיים של אותה הישות, אשר ברגע מסויים, מזהה הזדמנות לפעול לשינוי.
הצורך כבר קיים, כפי שמתאר זאת מורפיוס, ו"רוח השינוי" כבר בוערת בקרבו של ניו, שבקלות יכול וצריך לייצג תפיסתית כל אחד מאיתנו אשר ברגע המכריע עליו לבחור: להתעלם, או לפעול. שתי אפשרויות פשוטות, בחירה אחת קשה.
לואיס קרול מתאר בספרו אליס\ה בארץ הפלאות את מחילת הארנב, כאמצעי לשינוי תפיסתי-תודעתי של אליס (ושלנו הקוראים) מהעולם ה"מקובל" לארץ הפלאות – עולה ה"אפשרויות הבלתי מוגבלות".
כבר בעת המעבר אליס מגלה כי החוקים שהכירה טרם כניסתה למחילה הוחלפו בחוקים חדשים, גמישים, מגוונים וללא מגבלות או גבולות וכי העולם החדש אינו מחוייב לחוקים הישנים והמוכרים.
המסע של אליס אל עבר ה"לא מוכר" מודגם בצורה אקסטרימיסטית בכדי להדגים את הפער בין העולמות\ האפשרויות, של אליס, אך לא פחות מכך של כל אחת ואחד מאיתנו.
הטרנספורמציה שחווה אליס ומתרחשת לאורכו של כל הסיפור היא תודעתית. אליס ה"אמיתית" ישנה כל משך הסיפור, שמתגלה בסיומו כספק חלום ספק אמת, אך בראשה של אליס הוא 100% אמיתי.
גלולה אדומה.
בשני המקרים, הן עבור ניו והן עבור אליס, קיים פער בין המצב בו הם חיים, לבין מצב אחר- חדש (
דיסוננס קוגניטיבי), והפער הזה מנקר בראשם ונוטע את זרע הצורך בשינוי.
הבחירה בפועל בשינוי הובילה אותם ל
מציאות ולהתנהגות חדשה\שונה, והדיסוננס המדובר, הצטמצם ונעלם.
ניו הפך ל"אחד" זה שיכול לכופף ולחדור מבעד למגבלות המטריצה (ומה שמייצגת בעולם הלא מטאפורי שמחוץ לכותלי הסרט), ואליס "בעטה" במסכמות התקופה, לא התחתנה עם ה"שידוך" המיועד ועוד (תפיסה מהפכנית בהתחשב בתקופה בה חייה – 1865).
אז, בפעם הבאה שאתם מתלבטים עם עצמכם, זיכרו – הבחירה היא רק שלכם.
גלולה כחולה, או
גלולה אדומה.
בהצלחה!
שלכם,
שי
הכותב הוא שי טאובס - יועץ שיווק והבעלים והמנכ"ל של חברת integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות המתמחה בבניית אסטרטגיות שיווק, מיתוג חברות, ייעוץ שיווקי וליווי ביישום וניהול תוכניות ותהליכי שיווק כוללים.
|
|