Integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות | יועץ שיווק | מיתוג עסקי | תוכנית שיווק | ייעוץ שיווקי | ליווי שיווקי ואסטרטגי | ייעוץ שיווקי | יועץ שיווקי - האם אני עסק תחרותי, ומהי בכלל תחרות? - חלק ג ואחרון
    
 
האם אני עסק תחרותי, ומהי בכלל תחרות? - חלק ג ואחרון  
דף הבית >> מאמרים מקצועיים בשיווק >> האם אני עסק תחרותי, ומהי בכלל תחרות? - חלק ג ואחרון

מאת: שי טאובס
  
לאחר שנגענו בהבנה בסיסית של התחרות ומהותה וחשיבות בחירת המטרות המתאימות, סיפרתי לכם על חוק הג'ונגל במסגרתו הוצגו שתי אסטרטגיות תחרותיות נפוצות וסיימנו בפסיכולוגיה של התחרות, נמשיך לחלקו השלישי והאחרון של המאמר שידון בנושא כיצד ניתן להשיג ייתרון אסטרטגי תחרותי אמיתי.
מייקל פורטר, אבי הניהול המודרני, הגדיר את מצב התחרות בענף כלשהו כתלות בחמש כוחות בסיסיים, כאשר מידת עוצמתם היא שקובעת את מידת פוטנציאל הרווח הסופי בענף. מדד זה יכול לנוע בין תחרותיות חריפה ומכאן שהחברים בענפים אלו ייתקשו להשיג תשואה רבה על ההשקעה וסיכויים נמוכים לרווחיות ארוכת טווח, לבין ענפים שבהם המדד משקף תחרות מתונה ומכאן שפוטנציאל התשואות גבוה יחסית.
  
יועץ שיווק מומלץ, מיתוג עסק
אז איך עסק יכול להשיג יתרון תחרותי אמיתי?

אני לא אכנס במאמר זה למודל המפורט והמורכב (היות ולכל מודל יש הרחבות וירידה לעומק הסעיפים השונים, מטבע הדברים), אך כן אציין את 5 המקורות, או המרכיבים הכלליים אליהם מתייחס המודל ושחשוב לכל עסק להתייחס אליהם ולהבין את המשמעויות הרלוונטיות עבור עצמו. חמשת המקורות הם:
  • הענף: מאבקים על תפיסת עמדה בין המתחרים הקיימים
  • חלופות: איומים מצד מוצרים או שירותים תחליפיים
  • לקוחות: כח המיקוח של הלקוחות
  • ספקים: כח המיקוח של הספקים
  • איומי כניסה של מצטרפים חדשים

הכרת מקורות בסיסיים אלו והלחצים התחרותיים היא מלאכת ההכנה לקראת גיבוש תוכנית הפעולה האסטרטגית שלכם.

יעדו של האסטרטג בכל חברה (בעסק קטן הוא הבעלים או יועץ חיצוני) הוא מציאת "עמדה" בענף שבו החברה שלו תוכל להגן על עצמה בצורה הטובה מפני כוחות אלו ו\או שתוכל להשפיע עליהם לטובתה ובמונחי תחרותיות - להשיג את התוצאה הטובה ביותר שניתן עבורה.

הבנת מקורות אלו יסייעו לכם להבליט את יתרונותיכם, להצניע או לטפל בחסרונותיכם, הם יניעו את המיצוב של העסק שלכם בענף, הם יבהירו לכם את התחומים שבהם השינויים האסטרטגיים עשויים להניב את התמורה הטובה ביותר עבורכם, הם יבליטו את המקומות שבהם המגמות הרווחות בענף יצטיירו כבעלות המשמעות הרבה ביותר, כהזדמנות או כאיום. הבנה זו גם תסייע לכם לפתח תחומי הגוונה אפשריים, במידה ותזדקקו לכך.

והנה מגיע גם פירוט:
בחירת הענף היא גורם מכריע ביכולת שלכם להתחרות בהצלחה.
אם נחזור לדוגמת הרצים, בחירת ענף הריצה יתווה עבורכם את האסטרטגיה התחרותית. עסקים רבים אינם משקיעים מחשבה בבחירת הענף בו הם פועלים היות ואינם מבינים שיכולתו של עסק לבדל את עצמו ולהתמודד עם תחרות מקורה בבחירה זו.
אם ניקח את מסטיק אורביט, מבית WRIGLEY, כדוגמה לבחירה ענפית נוכל ללמוד משהו מעניין. מסטיק אורביט, הוא אולי מסטיק טעים, אך אם תשימו אותו בתחרות עם מסטיקים אחרים, כגון Must של עלית, Mentos של ליימן שליסל וכו', הרי שמדובר ב"עוד מסטיק" בענף תחרותי ודינאמי.

 
  

אם אתם מסטיק הרי שהענף ה"טבעי" שלכם יהיה שוק המזון, חטיפי המזון וכד'. עם אורביט עשו משהו מעט שונה. הענף שנבחר היה ענף הגיינת הפה שבו "חיים" מוצרים כגון משחות שיניים, מי פה ועוד וכחלק מתהליך ההחדרה גובשה הסיסמה: "אוכלים, שותים, לועסים...תענוג למנוע עששת". גאוני. לפתע, אורביט בולטים, מבודלים והענף הנבחר (בשונה מענף המזון) מאפשר מרחב תמרון גדול הרבה יותר (אוקיינוס כחול). בשעה שמשחות שיניים ומי פה מתחרים ביניהם מופיע שחקן חדש...מסטיק!
אם כך, אל תקחו את הענף בו אתם נמצאים כמובן מאיליו ובחנו האם אתם יכולים להצליח יותר בענף אחר ומה המשמעויות להשתייכות אליו מבחינתכם.

מיתוג ומיצוב, ישפיעו על תפיסת השוק (קהל המטרה שלכם) אתכם ואת המוצרים שלכם.

פער וחוסר עקביות בין המסרים שלכם לבין חוויית המותג שיחוו הלקוחות, העובדים והספקים יגרום לבעיות אמון מצד הלקוחות ולהשקעת משאבים גדולה יחד עם תוצאות שאינן משביעות רצון.

יש סיבה שעסקים מסויימים ממצבים עצמם מיצוב "נמוך" הפונה לקהל מסויים, לרוב מדובר בשוק שמונע ממחירים נמוכים, ומאידך יש סיבה שעסקים אחרים ממצבים עצמם "גבוה" ופונים לקהל עם מוצרים יוקרתיים, חוויה ייחודית ועוד. המיתוג יהיה בהתאם (וחייב לבוא לידי ביטוי בכל נקודה בה מתקיים מגע של העסק ונציגיו עם הלקוחות והספקים). גם כאן, הבחירה היא שלכם, אך היא צריכה לנבוע מאסטרטגיה ברורה שנובעת מהבנת חמשת המקורות שהזכרתי לעיל.

בחירת המתחרים, כמו בכל תחום, יכולה להשפיע על המוטיבציה שלכם ועל הרעב להצליח. בחירת המתחרים הנכונים תתווה עבורכם את הדרך. בחירת מתחרה שאינו מאתגר אתכם עשוי לגרום לכם להיות לא ערניים ולא לממש את הפוטנציאל שלכם. בחירת מתחרה מאתגר ייתר על המידה (ביצועים, משאבים, מגוון יכולות) עשוי להרפות את ידיכם ולייאש אתכם. בחרו את המתחרים שלכם בחכמה ועם זאת, במידה ואתם לא בטוחים, ההמלצה שלי היא תמיד לאתגר את עצמכם ולשאוף קדימה וכלפי מעלה.
                                         
ומילה לסיום
בין אם אתם רצים למרחקים ארוכים ובין אם אתם ספרינטרים, בין אם אתם מזדהים יותר עם האיילות ובין עם האריות, תשאלו את השאלות ותבחנו את המידע הנדרש לכם לקבלת ההחלטות. תבנו אסטרטגיה שמבוססת על התובנות שלכם וכשאתם בוחרים להתחרות, עשו זאת בהגינות, בהתמדה וביצירתיות.
בהצלחה!
ממני,
שי


 
   
הכותב הוא שי טאובס - יועץ שיווק והבעלים והמנכ"ל של חברת integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות המתמחה בבניית אסטרטגיות שיווק, מיתוג חברות, ייעוץ שיווקי וליווי ביישום וניהול תוכניות ותהליכי שיווק כוללים. 
 
 
   
  מה עוד באתר?

» לקוחות אומרים עלינו ש...
» לקוחות ופרוייקטים לדוגמה
» תכירו את צוות המומחים של integral

» מאמרים מקצועיים בשיווק
» טיפים קטנים לשיווק גדול - # Marketiping
» מילון המונחים המקצועי - integral Academy
» פ(נ)ינת ההשראה
» סרטוני הדרכה
» הצטרפות חינם לניוזלטר - 100% שיווק טהור


» תנאי שימוש

 
 



integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות     |     service@i-group.co.il     |     050-6361363


התכנים באתר, לרבות טקסט, תמונות, סרטים, וכל מידע אחר, מוגנים בזכויות יוצרים ©     
 

עיצוב גרפי: 3Shamrocks
ייעוץ משפטי: עו"ד דניאל זולוטוביצקי
הקמת אתרים  בניית אתרים Webfocus