Integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות | יועץ שיווק | מיתוג עסקי | תוכנית שיווק | ייעוץ שיווקי | ליווי שיווקי ואסטרטגי | ייעוץ שיווקי | יועץ שיווקי - האם אני עסק תחרותי, ומהי בכלל תחרות? - חלק א
    
 
האם אני עסק תחרותי, ומהי בכלל תחרות? - חלק א  
דף הבית >> מאמרים מקצועיים בשיווק >> האם אני עסק תחרותי, ומהי בכלל תחרות? - חלק א

מאת: שי טאובס
  
בעולם העסקים, המונח "תחרות" מהווה חלק עיקרי מהשיח השוטף, בין אם באופן מודע וישיר ובין אם באופן עקיף או לא מודע. פעמים רבות עסקים מודדים את עצמם ביחס לעסקים אחרים הפועלים באותו הענף, תוך ברירת מדדים שונים הנקבעים על פי התחרות, כמו למשל נתח שוק, רמת המודעות, תמחור מוצרים, מיקום ועוד.
במקרים רבים עסקים תופסים את התחרות בצורה אינסטינקטיבית או אינטואיטיבית וכתגובה לשאלה מי המתחרים שלהם התשובה תהיה: עסקים דומים לנו. חנויות בגדים יציינו חנויות בגדים או אופנה, סוכני ביטוח יציינו סוכני ביטוח אחרים או את החברות הישירות, חנויות מזון יציינו חנויות מזון אחרות...הבנתם את הרעיון, נכון? כיועץ שיווק אני טוען התשובה היא אמנם נכונה במידה מסויימת, רק שבלא מעט מקרים היא לא מדוייקת ובמקרים רבים היא מאד... מאד... מאד מצומצמת.
  
יועץ שיווק מומלץ, מיתוג עסק
למקומות, היכון, צא!
בהגדרתה הבסיסית, תחרות היא התמודדות של שני צדדים, אחד מול השני, בכדי לזכות בהישג כלשהו. הצדדים יכולים להיות יחידים (או אפילו אדם אחד המתמודד לשיפור הישג קודם שלו), קבוצות, או ארגונים. ההישג יכול להיות פרס מסוים, עמידה ביעד, השגת מטרה כלשהי ועוד. עד כאן הגיוני, לא?
התחרות יכולה להתקיים במסגרת כלשהי הכוללת סט חוקים וכללים שיש לעמוד בהם, שכן אי עמידה בהם גורמת להרחקה מן המסגרת התחרותית, כגון: תחרויות ספורט רבות, משחקי מחשב מסויימים, תוכניות טלוויזיה וכיוב'. תחרות יכולה להתקיים גם ללא מסגרת מוגדרת, כמו בעולם העסקים. אמנם, בעולם העסקים קיימים חוקים מסויימים וקיימים איסורים מסויימים, אך הנ"ל לא חלים על כל מגוון העסקים ומעבר לנ"ל הכל פתוח ונתון לשיקול העסק, או במידה ואתם בעלי עסק – לשיקולכם.
הגמישות הפוטנציאלית היא כמעט אינסופית. כל עסק בוחר בעצמו את הזירה בה הוא פועל, בוחר את מאפייני התחרות שלו ובוחר את המתחרים שמולם הוא מתמודד (וזו רק ההתחלה).

היות שכך ההגדרות שעסקים רבים הגדירו לעצמם אינן ברורות (בעיקר עבור העסק, הבעלים ועובדיו) ולכן הפעולות המבוצעות בשוטף לוקות בחסר, אינן יעילות כפי שיכולות להיות או שכלל אינן מייצרות את התוצאות הרצויות.


מה שכן "מייצרים"  הוא לא מעט תסכול ועבודה לחינם.
מה זה אומר "להגדיר את המטרות הנכונות"?
  

אם אתם משתתפים בתחרות ריצה, נניח ריצת מרתון לצורך הדוגמה, אתם עשויים להגדיר את מטרת התחרות שלכם כאחת מן האפשרויות הבאות:
  1. אם זו ריצת המרתון הראשונה שלכם, סיום 42.195 הק"מ הוא הישג ראוי.
  2. במידה וכבר רצתם בעבר, אתם עשויים להגדיר את שיפור זמן הריצה שלכם כמטרה.
  3. אם אתם רצים מנוסים התחרות מתרחבת והתחרות כוללת את רוב או את כל הרצים האחרים שכן המטרה היא סיום המרתון בזמן הטוב ביותר.

אתם רצים. זו ההגדרה הרחבה שלכם. המיקוד שלכם הוא ריצות ארוכות, כדוגמת מרתון. אתם מתאמנים ובונים את עצמכם בהתאם. החל מתזונה, דרך אימוני הריצה בנפחים המתאימים, אימוני כח ומשקולות וכן הלאה.
האם רצי 100 מטר נכללים בזירת התחרות שלכם? ספרינטרים (רצי ריצות קצרות לרוב עד למרחקים של 400 מטרים) מתאמנים ובונים את עצמם באופן שונה לגמרי מרצים למרחקים ארוכים.
מבנה הגוף מתעצב לאורך זמן באופן שונה ויכולת ניצול האנרגיה הנדרשת היא מתפרצת ולטווח זמן קצר מאד. נכון, בסה"כ אתם רצים וגם הם רצים...אבל יש הבדל והוא גדול.

בחלקו השני של המאמר אכיר לכם את חוק הג'ונגל, ניגע באסטרטגיה תחרותית ומעט בפסיכולוגיה של התחרות.

בהצלחה!
שלכם,
שי
  
   
הכותב הוא שי טאובס - יועץ שיווק והבעלים והמנכ"ל של חברת integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות המתמחה בבניית אסטרטגיות שיווק, מיתוג חברות, ייעוץ שיווקי וליווי ביישום וניהול תוכניות ותהליכי שיווק כוללים. 
 
 
   
  מה עוד באתר?

» לקוחות אומרים עלינו ש...
» לקוחות ופרוייקטים לדוגמה
» תכירו את צוות המומחים של integral

» מאמרים מקצועיים בשיווק
» טיפים קטנים לשיווק גדול - # Marketiping
» מילון המונחים המקצועי - integral Academy
» פ(נ)ינת ההשראה
» סרטוני הדרכה
» הצטרפות חינם לניוזלטר - 100% שיווק טהור


» תנאי שימוש

 
 



integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות     |     service@i-group.co.il     |     050-6361363


התכנים באתר, לרבות טקסט, תמונות, סרטים, וכל מידע אחר, מוגנים בזכויות יוצרים ©     
 

עיצוב גרפי: 3Shamrocks
ייעוץ משפטי: עו"ד דניאל זולוטוביצקי
הקמת אתרים  בניית אתרים Webfocus