Integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות | יועץ שיווק | מיתוג עסקי | תוכנית שיווק | ייעוץ שיווקי | ליווי שיווקי ואסטרטגי | ייעוץ שיווקי | יועץ שיווקי - דיסוננס קוגניטיבי - Cognitive Dissonance
    
 
דיסוננס קוגניטיבי - Cognitive Dissonance  
דף הבית >> integral Academy - מילון מונחים בשיווק ואסטרטגיה >> דיסוננס קוגניטיבי - Cognitive Dissonance
 
אנשים נוטים לחפש עקביות באמונות ובתפיסות שלהם. אם כך, מה קורה כאשר מתקיימת התנגשות או סתירה בין תפיסה חדשה לבין אמונה "ישנה" שבה אנו מחזיקים?

המונח דיסוננס קוגניטיבי משמש לתיאור תחושת חוסר הנוחות הנובעת כתוצאה מסתירה בין שתי אמונות שבהן אנו מחזיקים.
כאשר נוצרת חוסר התאמה בין אמונות והתנהגויות משהו צריך להשתנות בכדי להפחית או למנוי את הדיסוננס.

אז איך בדיוק פועל הדיסוננס הקוגניטיבי ואיך הוא משפיע על דרך החשיבה וההתנהגות שלנו?
הפסיכולוג ליאון פסטינגר (Leon Festinger) העלה את תיאוריית הדיסוננס הקוגניטיבי אשר התמקדה בנסיונם של האנשים להגיע לעקביות פנימית. הוא טען כי לאנשים יש צורך פנימי הנועד להבטיח כי האמונות וההתנהגויות שלנו הן עקביות.
חוסר עקביות או קונפליקטים בין אמונות מוביל לדיס-הרמוניה, אשר ממנה אנשים מנסים להימנע.

בספרו "תיאוריית הדיסוננס הקוגניטיבי" (A Theory of Cognitive Dissonance - 1957), הסביר פסטינגר: "ניתן לראות את הדיסוננס קוגניטיבי כתנאי מקדים המוביל לפעילות הפחתת הדיסוננס, בדומה לאופן שבו תחושת הרעב מובילה לקראת פעילות להפחתת הרעב (אכילה ש.ט.). זוהי מוטיבציה שונה מזו שפסיכולוגים רגילים להתמודד עימה, אך כפי שעוד נראה, בכל זאת עצומה".
מידת הדיסוננס שאנשים חווים עשוייה לנבוע ממספר גורמים שונים, לרבות מידת ההערכה שבה אנו מחזיקים כלפי אמונה מסויימת ושיעור חוסר העקביות הנוצר בנקודה הנתונה.

הדיסוננס הקוגניטיבי יכול להשפיע לעיתים קרובות ובצורה משמעותית על ההתנהגויות והפעולות שלנו .

הנה דוגמה לגבי אופן הפעולה של הדיסוננס הקוגניטיבי:
דיסוננס קוגניטיבי יכול לקבל ביטוי בתחומים רבים ומגוונים במהלך חיינו. עם זאת התופעה בולטת במיוחד
בתמונה: ליאון פסטינגר
במצבים שבהם ההתנהגות של הפרט מתנגשת עם אמונות  וערכים שהם חלק בלתי נפרד מהזהות העצמית שלו או שלה.
נניח מקרה שבו אדם מחזיק באמונה הנוגעת לאחריות הסביבתית והאקולוגית רכש מכונית חדשה שמאוחר יותר התברר לו שצריכת הדלק שלה אינה חסכונית.
הקונפליקט:
חשוב לאיש לשמור על הסביבה.
הוא נוהג במכונית שאינה ידידותית לסביבה.
בכדי להפחית את הדיסוננס בין האמונה לבין ההתנהגות, יש לו מספר חלופות:
הוא יכול למכור את מכוניתו החדשה ולרכוש רכב חדש בעל צריכת דלק נמוכה יותר וידידותית לסביבה יותר.
כאפשרות שניה, הדיסוננס שלו יכול להיות ממוזער אף יותר, על ידי קיום פעולות המפחיתות עוד יותר את השימוש בדלק, כגון: נסיעה בתחבורה ציבורית, או רכיבה על אופניו למקום עבודתו מעת לעת.

דוגמה נפוצה יותר של דיסוננס קוגניטיבי מתרחשת בהחלטות הקנייה שאנו מנהלים על בסיס קבוע.
רוב האנשים מעוניינים להחזיק באמונה שהם עושים בחירה טובה. כאשר מוצר או פריט שאנו רוכשים מתברר כבחירה לא מוצלחת, או גרועה, הדבר מתנגש עם האמונה הקיימת בנוגע ליכולת קבלת החלטת הקנייה שלנו.

כיצד ניתן להפחית דיסוננס קוגניטיבי?
ישנן שלוש אסטרטגיות מפתח בהן ניתן להעזר בכדי לצמצם או למזער דיסוננס קוגניטיבי:

להתמקד באמונות תומכות העולות על האמונה או ההתנהגות הסותרת\ המתנגשת.
להפחית את חשיבותה של האמונה סותרת
לשנות ולהתאים את האמונה הסותרת, כך שתעלה בקנה אחד עם אמונות או התנהגויות אחרות

מה חשיבותו של הדיסוננס הקוגניטיבי?
דיסוננס קוגניטיבי משחק תפקיד חשוב במצבי קבלת החלטות,  שיקולי דעת והערכות מצב שונות.
קיום המודעות לאופן שהאמונות הסותרות משפיעות על תהליך קבלת ההחלטות שלנו היא דרך מצוינת לשפר את יכולתנו  לקבל החלטות מהירות יותר ומדויקות יותר.

בנימה אישית:
כמשווקים עלינו לפעול ליצירת מצב שבו הדיסוננס הקוגניטיבי מינמלי או שאינו מתקיים כלל על ידי פילוח איכותי של קהלי המטרה והתאמת השירותים והמוצרים הרלוונטים להם.
  
  
 
   
  מה עוד באתר?

» לקוחות אומרים עלינו ש...
» לקוחות ופרוייקטים לדוגמה
» תכירו את צוות המומחים של integral

» מאמרים מקצועיים בשיווק
» טיפים קטנים לשיווק גדול - # Marketiping
» מילון המונחים המקצועי - integral Academy
» פ(נ)ינת ההשראה
» סרטוני הדרכה
» הצטרפות חינם לניוזלטר - 100% שיווק טהור


» תנאי שימוש

 
 



integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות     |     service@i-group.co.il     |     050-6361363


התכנים באתר, לרבות טקסט, תמונות, סרטים, וכל מידע אחר, מוגנים בזכויות יוצרים ©     
 

עיצוב גרפי: 3Shamrocks
ייעוץ משפטי: עו"ד דניאל זולוטוביצקי
הקמת אתרים  בניית אתרים Webfocus