Integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות | יועץ שיווק | מיתוג עסקי | תוכנית שיווק | ייעוץ שיווקי | ליווי שיווקי ואסטרטגי | ייעוץ שיווקי | יועץ שיווקי - אבל זה רק לוגו!
    
 
אבל זה רק לוגו!  
דף הבית >> מאמרים מקצועיים בשיווק >> אבל זה רק לוגו!

מאת: שי טאובס
  
אתמול שוחחתי עם לקוחה ותיקה שלי שפנתה אלינו לתהליך מיתוג מחדש
(Re-Branding). הכל התחיל מהמקום שבו הלקוחה הרגישה לא בנוח עם הנראות העסקית שלה. הלקוחה מגיעה ללקוחות לשיחות מכירה רבות והעסק (טפו, טפו) עובד ומייצר הכנסות יפות, לעסק יש אתר אינטרנט בסדר וחומרי מכירה מודפסים שונים. עם זאת, הלקוחה מרגישה לא בנוח עם הנראות הנוכחית שלה.


היא מרגישה שהיא משקיעה בשירות, בטיפול בלקוחות, באיכות המוצרים והתאמתם ללקוחות ועם זאת, קיים פער בין הדרך והצורה שבה הייתה רוצה להיתפס ע"י הלקוחות, לבין המצב הקיים. היא מציגה ללקוחות "משהו" שהיא מרגישה איתו לא בנוח וכשזה קורה זה משליך עליה כעסק בהרבה תחומים מודעים ובעיקר לא מודעים. זה פחות ה"מה" ויותר ה"איך".

דמיינו את עצמכם יוצאים בבוקר מהבית וכמה דקות לאחר מכן, במהלך הנסיעה לפגישה מגלים חור במכנס שלכם. חור קטן, אולי אפילו כמעט ולא מורגש...עבור האחרים. אבל עבורכם הוא מורגש טוב מאד! מנקודה זו
  
כל היום שלכם מעוצב ע"י אותו חור קטנטן, החל מצורתה של הישיבה והזוויות השונות, שפת הגוף ותנועותיו, התקשורת שלכם עם ומול אחרים (תשתדלו ללוות את האנשים כאשר החור נמצא בצד הרחוק מהם כך שלא יוכלו להבחין בו)...בקיצור: קטן קטן, אבל יש לו השפעה גדולה עליכם ועל התפקוד מול הסביבה שלכם.
ולמרות כל זאת, כשדיברנו על הלוגו שלה (ששם הכל התחיל מבחינתה) היא ציינה מצידה: "למה כל התהליך? זה בסה"כ לוגו...".

שאלה חשובה שמצדיקה דיון קצר, לא?
 
הלוגו ומשמעותו
כחלק מתהליך מיתוג, במידה ואכן ישנו צורך אמיתי ובמידה והדבר משרת את המטרות שהוגדרו (וחשוב שזה יהיה כך ולא באופן אוטומטי. חבל על עלויות ומאמץ מיותרים במידה ואין צורך בכך), מעוצב גם לוגו העסק.

הלוגו- בעברית תקינה סמליל, ואולי אני אפתיע את חלקכם, לא מעוצב כדי למצוא חן בעיני בעלי העסק. זה חשוב שתהיו מרוצים ממנו (ואפילו מרוצים מאד במידה והדבר אפשרי), אך לפני הכל הלוגו מיועד עבור הלקוחות. כן, קראתם טוב – הלקוחות.

היות שכך, הלוגו, אותו אובייקט קטן המייצג בגאווה כל עסק, מגלם בתוכו מספר פרמטרים בו זמנית ובמקביל משדר מסר הכולל, לכל הפחות,  את המרכיבים הבאים:
חיבור ללקוחות המטרה של העסק המסויים (זהותית ורגשית)
מייצג את הנטיות, האמונות והערכים של העסק והעומדים בראשו
מציג ומשדר את המיצוב הרצוי ולעיתים אף מייצר בידול (ברמות משתנות).
הלוגו, כשמו כן הוא – סמל, אבל כזה שמייצג אתכם ומזוהה עמכם בתודעת ציבור הלקוחות.
זה בסך הכל לוגו?
מניסיוני כמלווה של עסקים רבים, לוגו הוא ממש לא "רק" לוגו. מעצבות ומעצבים מקצועיים רבים מעידים פעם אחר פעם שתהליך עיצוב לוגו הוא אחד התהליכים המורכבים ביותר. המורכבות היא לאו דווקא במישור העיצובי הטכני, אלא דווקא נעוצה בעובדה שמדובר באובייקט ש"מקפל" בתוכו אמוציות רבות, שיקוף של תפיסות ותדמית רצויה (עסקית וגם אישית לעיתים), חיבור למנטליות ולמבנה האישיותי של בעל העסק ועוד ועוד.

לוגו הוא לא "תמונה יפה וחמודה" שתלווה אתכם מכאן והלאה לתקופה מסויימת. הלוגו, במובנים מסויימים, הוא אתם וההיפך.

היות שכך, לעיתים התהליך אורך מעט זמן וזה בסדר גמור. אל תתפתו לאשר גרפיקה מסויימת במידה ואינכם מרגישים עימה בנוח ואל תפעלו מתוך לחץ חיצוני לא ענייני(למה לייצר במודע עוד "חור במכנס" שילווה אתכם אם אפשר למנוע אותו מראש?), ובנימה אישית תשקיעו בעבודה עם מעצב\ת מקצועי שאתם מתחברים אליו ולקו העיצובי שלו (ואל תחסכו כמה גרושים כדי לשלם כפול בהמשך).
 
אז מה חשוב שייקרה לפני שניגשים ליצירת הלוגו
במידה ואתם נעזרים ביועץ שיווק או במלווה שיווקי, וגם אם אתם בוחרים לקיים את התהליך ללא ליווי, חשוב שתקיימו תהליך מקדים של מחשבה, מיקוד ומענה על מספר שאלות חשובות:
  • האם הלוגו הוא הלוגו שייצג את העסק כולו? או האם נועד לבדל ולהדגיש פעילות מסויימת? או האם הלוגו נועד עבור קו\משפחת מוצרים?
אם ניקח לדוגמה את פרוקטר אנד גמבל (P&G) מדובר על חברה בעלת לוגו (הנושא את שם החברה) כאשר תחת החברה "חיים" מותגים רבים ומוכרים ולכל מותג הלוגו שלו (וחיים משלו): פמפרס (חיתולים, מגבונים, מוצרים משלימים), Head&Shoulders (מגוון מוצרי השמפו), Gillette (מוצרי וחומרי גילוח) ועוד. לעומתם עסק מקומי יבחר לרוב בלוגו כמזהה חברה ראשי ובלעדי. לבחירה כזו או אחרת יש גם משמעויות אסטרטגיות-שיווקיות כמו שמירה על מוניטין החברה ומותגים האחרים במידה ומותג מסויים "מסתבך".  לבחירה זו משמעויות רבות (היא נעשית בעיקר בעסקים בוגרים יותר ופחות בעסקים הצועדים את צעדיהם הראשונים) אבל, על כך במאמר נפרד.
 
  • מיהם הלקוחות שאליהם העסק (ואנחנו) פונים? דוגמה פשוטה: צעירים? משמעו אפשרויות עיצוב מסויימות. לקוחות מוסדיים וארגונים? משמעו אפשרויות עיצוב אחרות לגמרי. נשים...גברים...ספורטאים, מעמד גבוה, לקוחות חו"ל, ילדות... וכן הלאה.
כל קהל מטרה דורש הבנה והתייחסות אחרת. ומה ייקרה אם לא נתייחס לכל קהל אחרת ונפנה לכולם באותו האופן, שהרי יש עסקים שלא עשו זאת ובכל זאת מצליחים? העובדות מדברות בעד עצמן.
 
ככל שנתמקד פחות סיכויי ההצלחה שלנו הולכים ופוחתים. מיקוד גבוה שווה פוטנציאל גבוה. נקודה.
 
  
  
 
  • איך ממותגים וממוצבים כיום המתחרים שלנו? אין דבר גרוע מלעשות ולהיראות כמו כל האחרים. תחשבו על עצמכם כבני אדם. האם אנחנו כמו ה"אחרים" או שאנחנו יחידים מיוחדים? התשובה ברורה (או לפחות אנחנו אוהבים לחשוב שכך הדבר). אם זה כך לגבינו כבני אדם זה כך גם לגבי העסק. חד וחלק.שלא תבינו אותי לא נכון, זה בסדר ואפילו חובה ללמוד, להכיר ולהבין את המתחרים שלנו (תחום נהדר ומעניין שנקרא מודיעין עסקי והוא חלק חשוב בתהליך שיווק איכותי) אבל אנחנו רוצים שהלקוחות שלנו יזהו אותנו בתור משהו אחר, שונה, מעניין  ויבחינו בנו (הבחנה = Distinction) נכון? שונות באה לידי ביטוי גם בלוגו (וכמובן גם בתחומים שיווקיים נוספים מעבר לכך).
 
  • מה אנחנו מעוניינים לשדר ולהקרין לקהל שלנו, או כיצד היינו רוצים שהקהל שלנו יתפוס אותנו? יוקרתיים, נגישים, האם הומור מתאים או אולי דווקא ההיפך? לוגו בעברית, או אולי באנגלית? כתב יד, דפוס או אולי שילוב מושכל?
 
תדמיינו שהלקוח ואתם יוצאים לדייט (שנמשך בממוצע לפי הסטטיסטיקה המחקרית כ-2.6 שניות). בדומה למפגש ראשוני בין שני אנשים, מבט אחד מצידו של האחר יציף מכלול תחושות שלם (תהליך מורכב שברובו אינו מודע פסיכולוגית) שבסיומו תקוטלגו כך או אחרת.

בהתאם לקטלוג תיווצר העדפה (או חוסר העדפה) ומכאן מערכת היחסים ביניכם ואופייה תתפתח או שלא תתפתח. אם מדובר בעסק או מוצר המשמעות היא שהלקוח יבחר בכם או ימשיך הלאה למתחרים ולחלופות. מהן התחושות שחשוב לכם שיבואו לידי ביטוי? האם אתם רוצים להיתפס כ"בסדר", "לא רעים", "חמודים", "לא בא בחשבון" או "מההההההממים!", "מדליקים", "מגניבים" "מושכים"...מוזמנים להוסיף ולמחוק את המיותר עבורכם.
 
  • כיצד הלוגו ישולב במסגרת המוצרים שלנו והאם יש צורך להתאים אותו למוצרים שונים? למשל: בתהליך ליווי שיווקי שקיימנו ב-integral עבור חברת קוסמטיקה ייצרנו לוגו שלאחר מכן הותאם ושולב על גבי קו מוצרים בעל חמישה צבעים. לכל מוצר וצבעו הותאם הלוגו מבחינת הצבעים והגוונים והתוצאה גרפה מחמאות רבות. היכולת להתאים את הלוגו נבעה מן העובדה שהושקעה לכך מחשבה מראש והלוגו תוכנן, נבנה ועוצב מבעוד מועד כך שיוכל להיעשות בו השימוש המדובר. במילים אחרות – השקיעו מחשבה ותכנון קדימה וחישבו מהם השימושים שעשויים להיות (בטווח המיידי או הארוך יותר) ללוגו ושקפו זאת למעצבי הלוגו. במידה ואינכם בטוחים, התייעצו עם המעצב או עם יועץ השיווק שלכם.
 
  • האם הלוגו המוצע ישרת את המטרות שלנו לכל אורך החיים המיועד או שמדובר בטרנד גרפי עכשווי שמחר עשוי להפוך ללא רלוונטי (אף פעם אין לדעת בוודאות מוחלטת, אבל יש אפשרויות רבות שעומדות ויעמדו במבחן הזמן). לחלופין, ייתכן וטרנד גרפי הוא בדיוק מה שאתם צריכים כדי להצליח. במה זה תלוי? לא במה, אלא במי- בקהל היעד אליו בחרתם לפנות.
וכמה מילות סיום
כיועץ שיווק אני יודע שפעילויות שיווקיות שונות נתפסות ע"י עסקים באופן שונה.
ישנן פעילויות שמתוכננות ומיועדות לטווח הקצר, סוג של גימיק פרסומי שמטרתו לעורר מודעות לעסק או למוצרים מסויימים ולקדמו, או קמפיין מסיבי ממוקד בטווח זמן קצר.
לעומתן ישנן פעילויות שמבססות את העסק לטווח הארוך, בונות אותו בצורה נכונה ומשפיעות עליו באופן עמוק יותר ובצורה תהליכית מתמשכת.
החלפת לוגו היא לא סוף העולם, ועם זאת, אם אתם מתכוונים (ואתם מתכוונים) לייצר לעצמכם חשיפה, לבנות מוניטין, לגרום לעולם להכיר ולזהות אתכם ובצורה חיובית, עשו לעצמכם טובה גדולה והשקיעו.
השקיעו קודם כל בעצמכם.
השקיעו בלקוחות.
ואם כבר מדברים על לוגו, שמחבר את שניהם יחד, אדרבא ואדרבא. בהצלחה!

בהצלחה!
שלכם,
שי
   
הכותב הוא שי טאובס - יועץ שיווק והבעלים והמנכ"ל של חברת integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות המתמחה בבניית אסטרטגיות שיווק, מיתוג חברות, ייעוץ שיווקי וליווי ביישום וניהול תוכניות ותהליכי שיווק כוללים. 
 

 
   
  מה עוד באתר?

» לקוחות אומרים עלינו ש...
» לקוחות ופרוייקטים לדוגמה
» תכירו את צוות המומחים של integral

» מאמרים מקצועיים בשיווק
» טיפים קטנים לשיווק גדול - # Marketiping
» מילון המונחים המקצועי - integral Academy
» פ(נ)ינת ההשראה
» סרטוני הדרכה
» הצטרפות חינם לניוזלטר - 100% שיווק טהור


» תנאי שימוש

 
 



integral - אסטרטגיות שיווק יצירתיות     |     service@i-group.co.il     |     050-6361363


התכנים באתר, לרבות טקסט, תמונות, סרטים, וכל מידע אחר, מוגנים בזכויות יוצרים ©     
 

עיצוב גרפי: 3Shamrocks
ייעוץ משפטי: עו"ד דניאל זולוטוביצקי
הקמת אתרים  בניית אתרים Webfocus